Roadtrip naar Amsterdam via omwegen.

Omdat de weg ergens heen minstens zo belangrijk is als de bestemming, omdat we toch nog een uitje wilden maken, omdat we dol zijn op Nederland, omdat het gras altijd groener lijkt aan de overkant...
maakten mijn zus en ik en Emma en Mona een roadtrip naar Amsterdam.

Als we de grote wegen nemen, dan zijn we op drie uur op onze bestemming. Het enige zicht dat we dan hebben is vlaktes, industrie en wegen.
Omdat we traag wilden reizen, gaven we Hellevoetsluis in als eerste bestemming.
We spraken af dat we goed gingen rondkijken en dat ieder van ons mocht zeggen wanneer het tijd was voor een tussenstop.

De eerste was bij Emmadorp. Dat kwam ons gewoon in de schoot vallen. Een pijl met EMMAdorp.
Dat moesten we zien. (En hadden we ook in een flits helemaal gezien. Superklein)
In het enige Café van Emmadorp dronken we iets fris.






Er is altijd tijd voor een wazige carselfie.


Al helemaal als je voor de zoveelste brug staat te wachten.
Nederland, waterland. 


Onze eerste avond logeerden we in bed & breakfast Hellevoetsluis.





Op weg ernaartoe zagen we een cool waterpark.







Rondreizigers blijven nooit lang op dezelfde plaats.
We reden door naar het historisch centrum om aan boord te gaan van een mijnenveger.
We luisterden braaf naar de gids en zo.




Daarna gingen we picknicken op de stadswal.



 We reden door naar Amsterdam via Rotterdam en  parkeerden de auto buiten het centrum.
Een pont bracht ons naar het station.


Koffers met wieltjes zijn echt aanbevolen voor roadtrippers.




We lieten onze koffers achter in hotel "the poet" en trokken er op uit in de stad.





Als echte toeristen lieten we ons rondvaren door de Blue boat company.





Van op het water kan je snel veel zien.
Ik hou zo van Amsterdam. Wat een prachtige, nette stad.


Echte toeristen maken foto's op het museumplein.



Een "g" was er niet :-)
 Wel nijntjes!


En tweelingen.




Na een hapje bij een Italiaan wandelden we nog wat in het vondelpark.
De plaats om even de hippie uit te hangen.
Of gewoon te hangen.





Dat hangt wel wat in de beentjes, zo'n trip.
We kropen tijdig onder de lakens.



We hadden op voorhand niets gepland en lieten ons leiden door gevoel om onze dag in te delen.
Op het stadsplan trokken we kringetjes rond interessante plekjes.
We spraken al af om nog eens terug te keren om alle andere kringetjes te bezoeken.
Wat we wel deden was shoppen en eten in de negen straatjes.

Ree 7 kon ons bekoren. De vermoeide snoetjes horen bij dagen op zwier zonder pauze.


 Ik at linzensalade met geitenkaas.




We shopten stof bij A. Boeken in de Nieuwe Hoogstraat,
keken bloemen op de bloemenmarkt.

Mona vond het erg grappig dat haar banaan op het t-shirt dat ik vorig jaar beschilderde in deze winkeletalage hing.


Toen onze voeten moe waren van het stappen en de wallen onder onze ogen diep genoeg, namen we de pont richting auto. Het deed een beetje pijn om weer afscheid te nemen van Amsterdam. 

Om het leed te verzachten reden we langs secundaire wegen terug met een tussenstop in het prachtige  Goedereede en Ouddorp strand.



En dan naar huis langs bruggen en tunnels, plannen makend voor een volgende keer op roadtrip "op het gevoel"


Reacties

  1. Wat leuk om Amsterdam te zien door jullie ogen, een dezelfde vrolijkheid die ik als nederlandse heb over Antwerpen.
    Ik hou ook heel veel van Amsterdam, heb er gestudeerd en lang gewoond en het voelt altijd nog als thuiskomen <3

    x

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Grappig Daan! Ik ga erg graag naar Amsterdam. De stad straalt iets vriendelijks uit. Ik voel me er zo thuis en elke straat heeft wel wat moois. Of ik keek gewoon op de juiste plaatsen :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie reportage! Heb er van genoten en ik ga dat zeker onthouden...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijk verslag! Ik hou ook van Amsterdam. Ik woonde een tijdje in Utrecht en ging dan wel eens met de trein naar Amsterdam. Gewoon de sfeer opsnuiven en dan terug naar huis :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Amsterdam is echt een leuke stad. Een aangename verrassing! Ook bij jullie zo te zien...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heerlijk, zo reizen zonder plan. De 17e eeuwse Franse filosofen zeiden het al (ik las hen - verplicht - in de oorspronkelijke taal, dus ik kan het weten ;) : een goede gouverneur reist met zijn leerlingen, niet om op de bestemming te raken maar om te leren van het reizen. Emma en Mona worden goed opgevoed, me dunkt!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat leuk dat jullie uitgerekend in Hellevoetsluis zijn gaan overnachten, ik ben er geboren en getogen, maar woon tegenwoordig in het (heerlijke) Zeeland. Nooit gedacht dat Hellevoetsluis een roadtrip bestemming zou kunnen zijn😉. Leuk verslag van jullie trip!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wij verruilen Amsterdam voor een paar dagen Antwerpen. Wat is het hier mooi 💗

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Super! Leuke plaatsjes in een goed gezelschap. Wat moet je nog meer hebben?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. O wat leuk om te lezen. Wij gek van België vooral Gent. Zo dichtbij en toch vakantie. Wonen na jaren Amsterdam nu in Utrecht. Ook prachtig! Marie- Lies

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heerlijke dagen moeten dat zijn geweest! En Ouddorp is voor ons de plaats waar we het strand opzoeken met mooi weer!!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat gezellig om het reisverslag van jullie roadtrip te lezen. Erg leuk!
    Wij fotografeerden vorige week de "M" van Mirthe op het museumplein nadat we een bezoekje aan het Rijksmuseum hadden gebracht (was een grote wens van zoonlief).
    Geniet samen nog even lekker na ...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. He leuk, ik moet ook weer eens de stad in ;) Bij de firma Boeken kom ik gelukkig wel vaak zat ;) Leuk dat jullie zo dichtbij waren!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. hmmmm, A'dam... Prachtig, een stad naar mijn hart...
    Wij trokken er inmiddels al een vijftal keer naartoe. Alhoewel het zich enkele keren beperkte tot de Arena :-)
    Maar in februari zijn we er terug! Meidenweekend met optreden Marco Borsato, me like!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dat ziet er een zalige trip uit! Je hebt me zin doen krijgen om naar Amsterdam te gaan! En om te gaan roadtrippen met de dochters!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een originele vakantie. Ik ga ook graag naar Nederland. Wij gaan richting Rotterdam en ik was ook al een leuke weg ernaartoe aan het uitstippelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Dat ziet er super uit! Heb je wat meer informatie over dat waterpretpark? Want dat ziet er wel supertof uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Inge, ik googlede zelf even op Hellevoetsluis en waterpark en kwam op hun site. http://www.aquaparksplash.nl/het-park/

    BeantwoordenVerwijderen
  19. O. Ik woon half in Amsterdam en half in Gent, en dat is écht 'best of two worlds'. Héérlijke stad. Ik ben er ook zo verliefd - en niet alleen op de stad ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. bon, dat was duidelijk tof ! Geniet er nog maar lang van na !

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Oh, heerlijk! Ik krijg meteen zin om ook mijn koffers te pakken!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. wat een leuk reisverslag! Je bent in de buurt geweest zie ik (Emmadorp) ;). Ennuh... als ik het goed zie, had je niet voor die brug hoeven wachten, daar ligt nog een brug naast. Maar misschien vond je het wel leuk om er even voor te staan?

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Oh leuk! Wij gaan binnenkort. Is die stoffenwinkel de moeite of eerder duur?

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Dankjewel voor jouw reactie!